mandag 29. oktober 2012

Etterlyst: Lastebåten Diagara

Dette er historien om min jakt på porsgrunnsbåten MS "Diagara", hennes historie etter at hun forlot byggedokka på Porsgrunns mek. i 1971 og hva som skjedde etter at rederiet DS Dione solgte henne i 1979. Ved hjelp av internettsøk, rapporter fra International Maritime Bureau og gamle sjøfolk på Facebook, begynner puslespillet å falle på plass. Har du innspill eller bidrag til denne historien, hører jeg gjerne fra deg. Har du seilt med Diagara, er jeg interessert i å høre om livet om bord og hvilke havner dere besøkte.

Nettsiden Shipspotting.com er fin for den som leter for å finne hvor det ble av gamle båter og hvor de eventuelt seiler i dag. Her finner du blant annet bilder av "Diagara", den siste av Reim-båtene fra Vestsida. Den gikk på vannet i 1971.
ShipSpotting.com
© Frits Olinga

Dette bildet er tatt av Frits Olinga, en av de ivrige bidragsyterne på Shipspotting.com. Bildet er tatt i 1990 og lagt ut tidligere i år.

I åtte år seilte "Diagara" for rederiet DS Dione før hun i 1979 fikk gresk flagg og fortsatte som "Alexandra T". Som "Anna Sierra" ble hun kapret av pirater i 1995, en historie du kan lese mer om i boka "Diagara" om Porsgrunnsbåtene og verkstedet fra 2006. Mannskapet ble satt fri etter to døgn, mens sjørøverne seilte til den kinesiske havnebyen Beihai, der skuta ble liggende å ruste mens International Maritime Bureaus piratjegere forsøkte å stille noen til ansvar. Hva som ble enden på visa, er jeg faktisk ikke sikker på, men på Lardex.net fant jeg livstegn etter gamle "Diagara" noen år etter kapringen. I 2000 ble båten registrert i Limassol på Kypros, og i 2007 var den fortsatt i service, ifølge Lloyd's Reg 2007.

Med hjelp fra Torild  Hesthammer og Facebook-sida om Reims rederi ble jeg satt videre til Hallvard Kolsing (Sjøfolk i utenriksfart på Facebook). Han sjekket og fant ut at båten var aktiv per 2011, men han finner den ikke på AIS (Automatic Identification System).

En av medlemmene i Sjøfolk i utenriksfart, Børre Enoksen , tok saken videre. Hans fant denne statusrapporten: "Decommissioned or Lost". Siste AIS-spor av den var sør for Akra, Gana og vest av Libreville, Gabon. I Guineabukta.

Om noen har informasjon - og helst bilder av 12.000-tonneren av nyere dato, så vil jeg gjerne høre fra dem. Og for de som leter: Båten har IMO-nummer 7117955.

Jeg har også kommet over dette bildet, lagt ut på nettstedet Schiffsbilder av Hans W. Tiedemann. I skrivende stund vet jeg ikke når det er tatt, men det er første gang jeg ser det. Det er lagt ut på Schiffsbilder 21. oktober 2011, men bildet er nok ikke av ny dato.

Samme sted fant jeg informasjon om at båtens eier er Saravanos Evangelos, Athen og seiler under kypriotisk flagg. Dette er kanskje den siste eieren? Jeg har også forsøkt å søke på IMO-nummeret, blant annet på nettsiden Vessel Finder, der du kan spore skip på kart, men ingen treff der.

Dag Teigland forteller på Sjøfolk i utenriksfart at MS Diagara var hans første båt. "Mønstra på i Porsgrunn juli 1972 og mønstra av i Bordeaux i des. 73. Mange fine opplevingar på denne båten", skriver han.

Fakta om MS Diagara: Lastebåt, byggenummer 128 fra Porsgrunds mek. Værksted, sjøsatt 10. august 1971, overlevert som det 11. i rekken til Reims rederi to dager senere. Lengde 459 fot/140 meter, 12.728 tonn dødvekt. "Diagara" ble det siste skipet Johan Reim bygget ved PMV.

Flere som vil dele noen minner fra Diagara?

Bildet under viser Diagara ved kai i Porsgrunn. Fotograf er Einar Hødnebø. Bildet er hentet fra boka "Diagara - porsgrunnsbåtene og verkstedet på Vestsida", Maana forlag 2006.



Takk til alle som har bidratt med informasjon, bilder og hjelp til denne artikkelen; Torild Hesthammer, Hallvard Kolsing, Børre Enoksen, Magne Olsen.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar